Szükséges megállni a tanév végén és teret adni a megújulásnak – hangzott el a Kárpát-medencei Református Általános Iskolák Találkozójának áhítatán. Iskolaigazgatók, pedagógusok, hittanoktatók vettek részt az alsóörsi konferencián, amelyen a mesterséges intelligencia, a természettudományok és az űrkutatás népszerűsítését célzó szakmai és a fiatalokat előtérbe helyező lelkiségi tematika állt a középpontban.
Az idei eseménynek az alsóörsi Endrődi Sándor Református Általános Iskola és Kézilabda-utánpótlásközpont adott otthont. Török Tamás igazgató, a szakmai fórum házigazdája felidézte: egy évük volt az idei találkozó programjának összeállítására. A szervezéskor fontosnak tartották, hogy a szakmai és a lelkiségi tematika is megjelenjen az eseményen. Az első napon a mesterséges intelligencia, a robotika és a természettudományok népszerűsítése kapták a főszerepet, második napon a lelkiségi tematikát az ifjúság szolgálatának éve jegyében szervezték meg.

Török Tamás iskolaigazgató szerint fontos, hogy a református iskolákban dolgozóknak rendszeresen biztosítanak szakmai közösségi alkalmakat
A szombati áhítaton Kálmán Csaba, az Alsóörs-Lovasi Református Társegyházközség lelkipásztora a 103. zsoltár első öt versét olvasta fel. Kiemelte a hálaadás fontosságát, hiszen Dávid életében is számos viszontagság volt, tele volt bukással, bűnnel, amelyek mind összetörhetik az embert, de életének nagyobb állomásainál mindig megállt, számot vetett a rossz és a jó dolgokkal egyaránt, és mindig hálát adott az Úrnak, mert hitt a kegyelmében. A lelkipásztor a tanév végén arra bátorította a résztvevőket, hogy próbáljanak meg Dávid példájából tanulni, időnként megállni és számot vetni. Gondolják meg, mi történt velük ebben a tanévben, a sok nehézség mellett pedig azt is vegyék észre, milyen kegyelmekben és örömteli pillanatokban, eseményekben volt részük.

Szabó Elődné Gyulai Melinda előadást tartott a konferencián
Az áhítatot követően Szabó Elődné Gyulai Melinda, a Tatai Református Gimnázium lelkésze, a Magyarországi Református Egyház (MRE) Zsinati Hivatala Ifjúsági Osztályának iskolamissziós referense előadásában az ifjúság és az oktatás helyzetét mutatta be iskolamissziós, hitéleti szempontból. Kifejtette, hogy az általános iskolák diákjait, jellemzően az alfa generációt, milyen kihívások érik. Felhívta a figyelmet a mentális és szellemi igényeikre, továbbá arra, hogy milyen nehézséget okoz nekik, hogy az online és az offline világban ugyanúgy jelen vannak, és ezek miként hatnak a tanulási képességeikre, a családi, baráti kapcsolataikra. A lelkipásztor előadásában kiemelte, hogy a megváltozott tanulási szokásokra és igényekre reagálva az egyházi iskoláknak hangsúlyos szerepük van az értékek közvetítésében, a lelkiségi háttér és a közösségi élmények megvalósításában. Szintén megemlítette a szülők edukációjának fontosságát és bevonását ezekbe az élményekbe, ahogyan a tantestületeknek is hangsúlyosak a közösségi, hitéleti alkalmak, hiszen nekik is szükség van a lelki támogatásra, megerősítésre.

Farkas Balázs szerint az idei tematikus év segít az együtt gondolkodásban arról, hogyan lehet az ifjúságot megszólítani
Farkas Balázs tatai református lelkész, az ifjúság szolgálata évének dunántúli referense ismertette a tematikus évhez kapcsolódó, online is elérhető segédanyagokat, óravázlatokat, videós tartalmakat, programokat, amelyek mind a fiatalok megszólításában nyújtanak segítséget. A lelkipásztor Ravasz Lászlótól idézett, aki már száz évvel ezelőtt felhívta a figyelmet az ifjúság jelenlétének fontosságára a gyülekezetekben. Ez napjainkban is aktuális kérdés, hiszen bár több mint százhatvanezer fiatalt ér el a református hittanoktatás, ugyanakkor nagyjából csak nyolcezer fiatal vesz részt heti alkalmakon. Kiemelte, hogy az idei tematikus év segít az együtt gondolkodásban arról, hogyan lehet az ifjúságot megszólítani, az ő nyelvükön hirdetni az evangéliumot. Az iskoláknak is feladatuk van ebben, hiszen a hittanórákon túl a közösségi alkalmak, csendesnapok és a hitvalló felnőttek mind olyan teret és példát nyújthatnak számukra, amelyek közel hozhatják őket Krisztus tanításához. Kiemelte, hogy a fiatalok mellett a felnőtteket is érdemes bevonni a tematikus évbe, mert az evangélium hirdetése mindannyiunk feladata. Farkas Balázs a tanév végével kapcsolatban utalt arra, hogy bár emberileg olykor belefáradunk a teendőkbe, de Krisztus ekkor sem mond le rólunk, ezért is tudnunk kell megújulni a követésében és hinnünk abban, hogy a magvetés szolgálata hatékonyan képes működni.

A beszélgetést Kálmán Csaba, az Alsóörs-Lovasi Református Társegyházközség lelkipásztora moderálta
Az előadások után kerekasztal-beszélgetésben volt lehetőség részletesebben megvitatni az elhangzottakat. Felmerült az iskolák szerepének kérdése a gyülekezetépítésben, ahogyan az is, hogyan lehet a diákok szüleit is megszólítani ebben a küldetésben. A részt vevő pedagógusok és a konferencia előadói javasolták, hogy év közben rendszeresen tartsanak a szülőknek is közösségi alkalmakat.

Török Tamás intézményvezető megemlítette, hogy az MRE Oktatási Szolgálata és a Református Pedagógiai Intézet fontos támogatást nyújt a hazai református oktatási intézményeknek a továbbképzésekben, szakmai és közösségi, lelkiségi találkozók megszervezésében, amiért rendkívül hálásak.
Több résztvevő megemlítette a Mészáros Péter fizikatanár által bemutatott látványos fizikakísérleteket, amelyek a házigazda Török Tamás számára is maradandó élményt nyújtottak. Egy lángoló kísérlet segítségével mutatta be a szaktanár, hogy a jó vezető tűzbe teszi a kezét a munkatársaiért, tudnia kell felelősséget vállalni, ám mindez semmit nem ér, ha nem biblikus alapokon, Krisztust követve teszi meg.
A Kárpát-medencei Református Általános Iskolák konferenciája vasárnap úrvacsorás istentisztelettel zárult.
A Kárpát-medencei magyar református általános iskolák küldöttei zárónyilatkozatot fogalmaztak meg, amelyet a csatolmányban olvashatnak.