előző nap következő nap

„hogy Istenhez vezessen minket” 1Pt 3,18–22

18 Mert Krisztus is szenvedett egyszer a bűnökért, az Igaz a nem igazakért, hogy Istenhez vezessen minket, miután halálra adatott test szerint, de megeleveníttetett Lélek szerint. 19 Így ment el a börtönben levő lelkekhez is, és prédikált azoknak, 20 akik egykor engedetlenek voltak, amikor Isten türelmesen várakozott Nóé napjaiban a bárka készítésekor. Ebben kevés, szám szerint nyolc lélek menekült meg a vízen át. 21 Most pedig titeket is megment ennek képmása, a keresztség, amely nem a test szennyének lemosása, hanem könyörgés Istenhez jó lelkiismeretért a feltámadt Jézus Krisztus által, 22 aki miután felment a mennybe, Isten jobbján van, és alávettettek neki angyalok, hatalmasságok és erők.

Bibliaolvasó Kalauz – Sándor Balázs igemagyarázata

Jézus szenvedése önkéntes áldozat a bűnért, aminek meghatározott célja, „hogy Istenhez vezessen minket” (18). Az emberiség bűntől való megszabadítása egyetemes, egyszer s mindenkorra történik. Ezért hirdettetik ki az alvilágban is a Krisztus győzelme. Nincs, aki ne értesült volna az igaznak a bűnösökért vállalt szenvedésének és halálának érdeméről Mindebben az a legfontosabb számunkra, hogy ez mindent átalakít, mindenkit megváltoztat.

RÉ21 342

Szentháromsági himnusz | 562 | Ó, mi szent Atyánk

„Ne beszélj elhamarkodottan, ne hirtelenkedd el az Isten előtt kimondott szavadat…” Préd 4,17–5,8

17 Megfontoltan járj, amikor Isten házába mégy! Többet ér, ha hallgatva járulsz oda, mint ha áldozol az ostobák módjára, akik nem tudják, hogy rosszat tesznek!

1 Ne beszélj elhamarkodottan, ne hirtelenkedd el az Isten előtt kimondott szavadat, mert Isten a mennyben van, te pedig a földön, ezért kevés beszédű légy! 2 Mert ahogyan a sok munka álommal jár, úgy a sok beszéd ostoba fecsegéssel. 3 Ha fogadalmat teszel Istennek, ne halogasd teljesítését, mert nem telik neki kedve az ostobákban. Teljesítsd, amit megfogadtál! 4 Jobb, ha nem teszel fogadalmat, mint ha fogadalmat teszel, és nem teljesíted. 5 Ne engedd, hogy beszéded vétekbe ejtsen téged, és ne mondd az Isten követének, hogy az csak tévedés volt. Miért háborodjék föl Isten szavadon, és miért tegye tönkre kezed alkotásait? 6 Bizony a sok álommal és a sok beszéddel együtt jár a hiábavalóság. Ezért féld az Istent! 7 Ha a szegény elnyomását, a jog és az igazság megrövidítését látod az országban, ne csodálkozz el a dolgon, mert a magas rangúra vigyáz a magasabb rangú, rájuk pedig a még magasabb rangúak. 8 Az országra nézve mindenekfölött hasznos, ha a király a földművelést pártolja.

Az Ige mellett – Karsay Eszter igemagyarázata

(1) „Ne beszélj elhamarkodottan, ne hirtelenkedd el az Isten előtt kimondott szavadat…” (Préd 4,17–5,8)

Itt szerepel először a bölcsességirodalomra jellemző tegező forma. Ne hamarkodd el a fogadalmaidat, mert Isten látja a szívedet! Mózes törvénye szerint bűnt követ el, aki nem teljesíti az Istennek önként és szabadon tett ígéretét (5Móz 23,22–24). Aki meggondolatlanul fogadkozik az Úr előtt, amikor bajban van, azután mégsem tudja vagy akarja teljesíteni, annak értéktelen és hiábavaló a beszéde, magát bűntudattal terheli. Jobb, ha hallgatsz rá (3–4), és nem szaporítod a szót, amikor imádkozol. Jézus is figyelmeztet, hogy a mi Atyánkat nem hatja meg a hosszú imádság (Mt 6,7). Általában „a sok beszéddel együtt jár a hiábavalóság” (6). Ezt visszhangozza magyar közmondásunk: sok beszédnek sok az alja. „A sok beszédnél elkerülhetetlen a tévedés, de az eszes ember vigyáz a beszédre.” (Péld 10,19) Jakab levele szerint aki a beszédében nem vétkezik tökéletes ember (Jak 3,2). A könyv fő mondanivalója ez: az istenfélelem előbbre való mindennél (6). Istenre hallgassunk, nála van az igazság, az emberi hatalmi rendszerek nem adnak biztonságot az elnyomással szemben (7–8). Aki megtanul hallgatni, és mást meghallgatni, az néha egyetlen szavával gyógyít.

Június 17.