előző nap következő nap

„... megkeresztelkedtek az Úr Jézus nevére.” ApCsel 19,1–7

1 Amíg Apollós Korinthusban volt, Pál végigjárva a felső vidékeket, Efezusba érkezett. Ott néhány tanítványra talált, 2 és így szólt hozzájuk: Kaptatok-e Szentlelket, amikor hívőkké lettetek? Ők így feleltek: Hiszen még azt sem hallottuk, hogy van Szentlélek. 3 Ezután megkérdezte tőlük: Akkor milyen keresztséget kaptatok? János keresztségét – válaszolták ezek. 4 Pál ekkor így szólt: János, amikor keresztelt, megtérést követelt, de azt mondta a népnek, hogy abban higgyenek, aki utána jön, azaz Jézusban. 5 Amikor ezt meghallották, megkeresztelkedtek az Úr Jézus nevére. 6 És amikor Pál rájuk tette a kezét, leszállt rájuk a Szentlélek, úgyhogy különböző nyelveken szóltak, és prófétáltak. 7 Ezek a férfiak pedig összesen mintegy tizenketten voltak.

Bibliaolvasó Kalauz – Bodnár Máté igemagyarázata

Magukat tanítványnak nevező érdeklődőkre talál Pál, akikről kiderül, hogy hitük szerint még az Ószövetségben élnek. Az apostol mindkét kérdésére őszintén válaszolnak. Tanításával, a keresztség kiszolgáltatásával, kézrátételével eleget tesz Krisztus parancsának: valódi tanítványokká teszi őket. Kritika, ítélkezés és megbélyegzés helyett tudunk-e másokhoz őszinte érdeklődéssel közeledni, a tanítvánnyá tételükben hathatósan segédkezni?

RÉ21 447

A keresztyén reménység éneke | 628 | Áldó hatalmak oltalmába rejtve

„Miért mondod ezt, Jákób…” Ézs 40

1 Vigasztaljátok, vigasztaljátok népemet! – mondja Istenetek. 2 Beszéljetek szívhez szólóan Jeruzsálemmel, és hirdessétek neki, hogy letelt rabsága, megbűnhődött bűnéért, hiszen kétszeresen sújtotta az Úr keze minden vétkéért. 3 Egy hang kiált: Építsetek utat a pusztában az Úrnak! Készítsetek egyenes utat Istenünknek a kietlen tájon át! 4 Emelkedjék föl minden völgy, süllyedjen le minden hegy és halom, legyen az egyenetlen egyenessé és a dombvidék síksággá! 5 Mert megjelenik az Úr dicsősége, látni fogja minden ember egyaránt. – Az Úr maga mondja ezt. 6 Egy hang szól: Kiálts! Én megkérdeztem: Mit kiáltsak? Minden test csak fű, és minden szépsége, mint a mezei virágé. 7 Elszárad a fű, elhervad a virág, ha ráfúj az Úr szele. – Bizony, csak fű a nép! 8 Elszárad a fű, elhervad a virág, de Istenünk igéje örökre megmarad. 9 Magas hegyre menj föl, ki örömhírt viszel a Sionnak, harsány hangon kiálts, ki örömhírt viszel Jeruzsálemnek! Kiálts, ne félj! Mondd Júda városainak: Itt van Istenetek! 10 Az én Uram, az Úr jön hatalommal, karja uralkodik. Vele jön szerzeménye, előtte jön, amiért fáradozott. 11 Mint pásztor, úgy legelteti nyáját, karjára gyűjti a bárányokat, ölébe veszi őket, az anyajuhokat szelíden terelgeti. 12 Ki mérte meg markával a tenger vizét, ki mérte meg arasszal az eget? Ki mérte meg vékával a föld porát, ki tette mérlegre a hegyeket, és mérlegserpenyőbe a halmokat? 13 Ki irányította az Úr lelkét, ki volt tanácsadója, aki oktatta? 14 Kivel tanácskozott, ki világosította fel őt? Ki tanította meg a helyes eljárásra, ki tanította tudományra, és ki oktatta értelmes cselekvésre? 15 A népek olyanok előtte, mint egy vízcsepp a vödörben, annyit érnek, mint egy porszem a mérlegserpenyőn, a szigetek egy homokszemnek számítanak. 16 A Libánon fája nem elég a tűzre, állata nem elég az égőáldozathoz. 17 A népek mind semmik előtte, puszta semmiségnek tartja őket. 18 Kihez hasonlíthatnátok az Istent, és hogyan készíthetnétek el képmását? 19 A mesterember bálványszobrot önt, az ötvös bevonja arannyal, és ezüstláncot forraszt hozzá. 20 Aki szegény ahhoz, hogy ennyit adjon érte, nem korhadó fát választ, ügyes mesterembert keres, hogy olyan bálványszobrot készítsen, amely nem inog. 21 Hát nem tudjátok, nem hallottátok, nem mondták el nektek a kezdetektől fogva, nem magyarázták el a föld alapozását? 22 Az, aki ott trónol a földkerekség fölött, ahonnan lakói csak sáskának látszanak, fátyolként terítette ki az eget, kifeszítette, mint egy lakósátrat. 23 Semmivé teszi a fejedelmeket, a föld bíráit megsemmisíti. 24 Alig ültették el, alig vetették el őket, alig vert gyökeret törzsük a földben, ő csak rájuk fúj, és kiszáradnak, elragadja őket, mint szélvész a pelyvát. 25 Kihez hasonlíthatnátok engem, kivel mérhetnétek össze? – mondja a Szent. 26 Tekintsetek föl a magasba, és nézzétek: ki teremtette az ott levőket? Kivezeti seregüket szám szerint, mindnyájukat név szerint szólítja; olyan hatalmas és erőteljes, hogy egy sem mer hiányozni. 27 Miért mondod ezt, Jákób, miért beszélsz így, Izráel: Rejtve van sorsom az Úr előtt, nem kerül ügyem Isten elé. 28 Hát nem tudod, hát nem hallottad? Örökkévaló Isten az Úr, ő a földkerekség teremtője! Nem fárad el, és nem lankad el, értelme kifürkészhetetlen. 29 Erőt ad a megfáradtnak, és az erőtlent nagyon erőssé teszi. 30 Elfáradnak és ellankadnak az ifjak, még a legkiválóbbak is megbotlanak. 31 De akik az Úrban bíznak, erejük megújul, szárnyra kelnek, mint a sasok, futnak, és nem lankadnak meg, járnak, és nem fáradnak el.

Az Ige mellett – Fodor Ferenc igemagyarázata

(27) „Miért mondod ezt, Jákób…” (Ézs 40)

A 40. fejezettel kezdődően új körülményekkel találkozunk, és új hang szólal meg. A babiloni száműzetés időszaka ez, Kr. e. 538 előtt. Az idegen földön töltött évek a száműzötteket fásulttá és reményveszetté tették. Közbeszéddé vált közöttük ez: „rejtve van sorsom az Úr előtt” (27), azaz Isten nem törődik velünk. A kilátástalanság az ember ajkára mindig tud hasonló panaszt adni. Ám az Úr oly közel volt a hazájukból messzi földre elhurcoltakhoz, hogy ismerte, idézni is tudta ezt a közbeszédet. Ismeri az ember életkérdéseit. Tudja, hogy a kiválasztottak is megfáradnak néha (30). A száműzött nép életkérdései, íme, istenkérdéssé lettek. Népét az Úr „Jákóbnak” és „Izráelnek” nevezi. Jákób, akinek az élete tele volt küzdelmekkel, itt ezért a száműzetésben élő elesett nép képe. Izráel pedig ugyanezen ősatyának Istentől kapott új neve, amely hangsúlyosabban fejezi ki a kiválasztásából fakadó méltóságot. Az Úr ismeri a szükségben élő ember mindkét arcát. Aztán a próféta által visszakérdez: „Hát nem tudod, nem hallottad?” (28). Nem azért teszi, mert nem tud valamit, hanem mert a kérdésével tudatosítani akar. Visszakérdez, hogy a válasz az övéiben szülessen meg: aki őrá vár, annak ereje megújul (31).

November 26