Online tanulás nélkülözés nélkül

avagy újra nyitott a Digitális Ugródeszka pályázati lehetősége

Hátrányos helyzetű családban nőnek föl, mégis hipergyorsan megtanulják, tudják kezelni és szeretik használni a digitális eszközöket. Mindig a legnagyobb öröm és motiváció számukra, ha a számítógépes terembe mehetnek, de most, hogy már nemcsak az informatikateremben vannak gépek, hanem megjelentek az iskolában a tabletek is, még több alkalom és lehetőség nyílik a gyerekek számára, hogy teljesítsék kötelezettségeiket, megoldják házi feladataikat, tanuljanak – lelkesedik Baranyi Bettina, a Magyarcsanádi Református Általános Iskola és Óvoda intézményvezetője. Ez az iskola lett tavaly – másik négy intézmény mellett – nyertese a Digitális Ugródeszka-pályázatnak, amit újra, idén már másodszorra hirdettek meg. A jelentkezési időszak január elejéig még tart.

Ismét meghirdeti Digitális Ugródeszka-pályázatát a Magyar Református Szeretetszolgálat és a Telenor hátrányos helyzetű térségekben működő oktatási intézmények számára.

A járványhelyzet továbbra is bizonytalanságban tartja az oktatás résztvevőit, és országszerte találhatók még olyan települések, ahol nagy segítséget nyújthat az iskoláknak a távoktatáshoz szükséges eszközpark kibővítése.

DSC_0016.jpg

Fotó: mcsrefaltisk.edu.hu

Idén már második alkalommal írták ki a pályázatot. A jelentkező iskolák egyenként legfeljebb összesen 2 millió forint értékű oktatást támogató digitális eszközre nyújthatnak be igényt. Összesen 10 millió forint áll a nyertesek rendelkezésére, emellett a tanintézmények pedagógusai ingyenes, akár online elvégezhető, 30 órás akkreditált HiperSuli Digitális Módszertani Képzésben is részesülnek – mondta Nagy Gábor, a Magyar Református Szeretetszolgálat szociális fejlesztési ágazatvezetője. A Református Szeretetszolgálatnak már korábban is volt együttműködése a Telenorral. Ez a kezdeményezés a több éve működő Válaszút-program, amelyben elsősorban az ózdi fiatalokra koncentrálnak. Nekik segítenek digitális fejlesztésekkel, mentorrendszerrel, ami elsősorban az online térben valósul meg. Ebben is partner a Telenor.

seb4121-a259b56b60.width-1280.jpg

Nagy Gábor, a Magyar Református Szeretetszolgálat szociális fejlesztési ágazatvezetője

Az ágazatvezető tudatta: az itt látottak és szerzett tapasztalatok, illetve a Covid-helyzet vezettek ahhoz, hogy igény merült fel a további együttműködésre. –Nagyon jó, hogy interneteléréshez tud juttatni a Telenor, de nagyon sok helyen még mindig problémákba ütköznek ilyen tekintetben az oktatási intézmények. A fiataloknak nincsenek megfelelő minőségű eszközeik, és nem áll rendelkezésre megfelelő mennyiségű laptop, tablet – vázolta az ágazatvezető. A megoldás az, hogy a Telenor 10 millió forintos keretösszeget elkülönítését vállalta, majd közösen kiírtak egy pályázatot, ahol egy szakmai zsűri dönti el – több szempont alapján –, kik azok, akik leginkább rászorulnak erre a támogatásra.

– Az elmúlt évet nézve 31 iskola adta be a pályázatot, és ötöt tudtunk támogatni – tekint vissza Nagy Gábor. Jelezte: idén is valószínűleg öt iskolát lesz lehetőségük segíteni a pályázók közül. Elmondta: a szakmai zsűri két szempontot vett figyelembe az elbírálás folyamán. Nézték a felhívásban lévő szempontrendszert – a pályázatban be kellett mutatni, hogy az iskolának milyen az eszközellátottsága, a várt eszközöket miként használnák fel, ezek hogyan tudnak bekapcsolódni a pedagógiai programokba. Másrészt figyeltek a területi egyenlőségre, tehát hogy az öt nyertes pályázat öt különböző megyéből kerüljön ki.

Nagy Gábor örömmel számolt be arról, hogy az eddigi nyertesekkel a kapcsolat fennmaradt, ráadásul a visszajelzések alapján sokszínűen használták fel az adományokat.

A Digitális Ugródeszka-eszközpályázat egyik nyertes intézménye a Magyarcsanádi Református Általános Iskola és Óvoda, amely hazánk egyik legkisebb és leghátrányosabb helyzetű településén működik. Magyarcsanád 15 kilométerre fekszik a magyar–román határtól. A lakosok több mint kilencven százaléka roma származású, a legtöbb család munkanélküli vagy alkalmi munkákból él, hátrányos helyzetű családokból kerülnek az iskolába a tanulók. Baranyi Bettina intézményvezető elmondta: amikor a digitális oktatás napirendre került náluk, bizony a családokban gondot okozott, hogy egyszerre több gyerek vegyen részt órán. (S gondot okozhat újra, ha esetleg a későbbiekben is elrendelik ezt a fajta tanítást.) Viszont boldogan emlékezett vissza arra pillanatra, amikor kiderült számára, hogy nyertek: – Ennek a kisiskolának az életében ez egy óriási esemény, és a gyerekek nagyon-nagyon örültek.

DSC_0026.jpg

Fotó: mcsrefaltisk.edu.hu

Ami további örömforrás a nebulóknak és a pedagógusoknak is, s ami megkoronázta az egész ünnepi hangulatot, a különleges módon megszervezett „díjátadás”. A Covid okozta helyzet az online térbe szorította ezt az eseményt is, de sikerült kreatívan megoldani, hisz a Telenor és a Magyar Református Szeretetszolgálat összekötötte az öt nyertes intézményt egy online felületre, és vetélkedőjátékot szerveztek, Gundel Takács Gábor vezényletével. – Egy internettel kapcsolatos kérdésekből összeállított kérdőívre kellett válaszolniuk a gyerekeknek, időre. Nagy öröm volt számunkra, hogy ráadásul mi, a Magyarcsanádi Református Iskola nyertük meg az online kvízt a részt vevő öt intézmény közül – emlékezik vissza boldogan Baranyi Bettina. Tájékoztatott: mivel intézményenként maximum kétmillió forint értékben lehetett pályázni, és meg volt adva, hogy laptopot körülbelül 300 ezer forintért, tabletet 140 ezerért lehet vásárolni, ennek megfelelően kellett darabszámot választani. Meglepetésként érte az intézményvezetőt, hogy ajándékba két routert is kaptak, így ingyenes számukra az internet. – Egyelőre haza nem engedtem még vinni az eszközöket, nem is volt erre szükség, az iskolában használják – vázolta a helyzetet az intézményvezető.

Magyarcsanad-iskola-digitalis-ugrodeszka-1.jpg

Baranyi Bettina, a Magyarcsanádi Református Általános Iskola és Óvoda intézményvezetője

Fotó: mcsrefaltisk.edu.hu

Baranyi Bettina tapasztalatait megosztva beszámolt róla: ezekkel a lehetőségekkel – minél többféle eszközt kapcsolt be a pedagógus az oktató-nevelő munkába – tudják a gyerekeket még jobban motiválni. Az eszközpark növelésével a tanulási, tanítási folyamat sokkal hatékonyabbá válik, például differenciáltan tudnak oktatni, tehát különböző feladatokat adhatnak különböző képességű gyerekeknek.

– Ez a partnerség, hála Istennek, valószínűleg folytatódik. Cél az, hogy minél több iskola be tudjon kapcsolódni ebbe a programba – zárta gondolatait Nagy Gábor.

A pályázat részletei a HiperSuli és a jobbadni.hu weboldalán találhatók.

Jelentkezési határidő: 2022. január 10., 14 óra