Gyógyító beszélgetések

2017. december 19., kedd

„November a legnehezebb időszak, ekkor érkezik a legtöbb krízishívás a telefonos lelkisegélyszolgálathoz. Mióta él a vonal, statisztikailag kimutatható, hogy csökkent az öngyilkosságok száma"– állítja Révész Anikó, a református telefonos és internetes lelkisegély-szolgálat vezetője.

„A telefonos lelkigondozás egy olyan lehetőség, ahol az emberek anonim módon, szinte fülbe súgva oszthatják meg gondjaikat a szakképzett segítőkkel” – mondja Révész Anikó, református lelkipásztor, misszióvezető. A lelkisegély vonal végén hívő emberek ülnek, ami azért is fontos, mert a hívások egyharmada a hitélettel kapcsolatos. A lelki problémák közül a magányosság a leggyakrabban visszatérő téma. „Nagyon sok a magányos ember, a családban élők között is. Nekik sokszor az is segít, ha meghallgatjuk őket és együtt imádkozunk” – árulja el a lelkipásztor.

Legtöbbször lelki válsággal, egyéni vagy családi problémákkal, hitbeli és lelkiismereti kérdésekkel tárcsázzák a református segélyvonalat. A lelkészek mellett tapasztalt pedagógus, pszichológus, orvos és szociális munkás önkéntesek segítenek a betelefonálóknak. Hívásforgalmuk megháromszorozódott mióta péntek este 17 órától hétfő reggelig, 53 órán át elérhetőek a +36 1 201 011-es és a +36 1 116 123-as telefonszámokon. Hétköznapokon este 17 és 21 óra között várják a hívásokat +36 1 201 011-es református vonalon. Skype-os lelkigondozói szolgálatuk minden nap este 5 és hajnali 1 között áll a rászorulók rendelkezésére a lelkigondozas1 skype azonosítón.

Továbbadni az áldott szeretetet

A szolgálathoz elsősorban az idősebb generáció fordul – többségében nők. A megfelelő légkört – Gyökössy Endre református lelkipásztor, pszichológus szavaival élve – az ügyelet előtti „bemosakodás” és az azt lezáró „kimosakodás” biztosítja. Előbbi lelki elcsendesedést jelent: a szolgáló leteszi a saját problémáit és a hívót tekinti az elsőnek, száz százalékban átadja magát neki, minden szeretetével, nyitottságával, együttérzésével és hitével. Az ügyelet végén pedig a történteket imádságban viszi az Úr elé, lerakja Gondviselője kezébe és kéri, hogy családjában újra szabad lehessen a lelke, mentes az elmúlt órák terheitől. „Azt az áldott szeretetet és odafigyelést adjuk tovább a missziónkban, amit mi is kapunk az Úristentől” – foglalja össze Révész Anikó.

Vannak olyan természetes életkrízisek is, amikkel mindannyiunknak számolnunk kell. „Mi egy-egy beszélgetést ajánlunk fel, amelyben átlendítjük a mélyponton a másik felet. A lelkében össze-vissza pörgő iránytűt célba állítjuk. Bár a beszélgetésekben a segítők nem látják a másik metakommunikációját, a hanglejtésből, a hangszínből sok mindent felismernek, könnyen megkülönböztetik az őszinte vallomásokat és a fantáziálásokat, vagy épp azt, ha valaki komolytalan szándékkal hívta a segélyvonalat. Sokkal jobban megnyílnak az emberek ebben a szabadabb légkörben, amit gyakran a névtelenség is elősegít.”

Kritikus időszakok

A lelkésznő a közösségek és a gyülekezetek megtartó erejét nagyon fontosnak tartja, hiszen egymást éltetjük a társaságunkkal és a beszélgetéseinkkel. Révész Anikó pozitív példaként egy idős özvegy hölgy történetét említi, akit sikerült visszavezetni a gyülekezeti életbe, ahol újra megtalálta a helyét. Sokkal nehezebb a helyzet azonban egy tanyán, ahol általában nincs közösség, magára marad az ember a gondjaival, és egy idő után a szervezete, az idegrendszere is felmondja a szolgálatot. Ezért is olyan gyakoriak az öngyilkosságok a tanyavilágban – véli a szakember.

A református telefonos lelkigondozás az első magyar egyházi segélyvonalként indult el 1984-ben. P. Tóth Béla, akkori szentendrei lelkész, a szolgálat első szakmai vezetője Angliában ismerkedett meg a lelkisegélynyújtás telefonos gyakorlatával. Hazatérve a kor neves lelkipásztoraival együtt kezdeményezte Tóth Károly püspöknél a telefonos lelkisegély szolgálat meghonosítását. Az első telefon harmincnégy éve, szeptember 1-jén csörrent meg a budapesti Kálvin téri gyülekezet irodahelyiségében. „Az ország elesett lelkiállapota és az öngyilkossági kísérletek növekedése hívta életre a szolgálatot" – meséli Révész Anikó a kezdetekről. – Mióta él a vonal, statisztikailag kimutatható, hogy csökkent az öngyilkosságok száma. A szolgálat az egyház Református Missziói Központjának égisze alatt működik. Elsődleges céljuk a krízisintervenció, vagyis az öngyilkosságok megakadályozása és megoldáskeresés a konkrét problémákra.

A közhiedelemmel ellentétben szenteste és karácsonykor leginkább hálaadó, köszönetnyilvánító hívások futnak be a református vonal ügyeleteseihez. A legkritikusabb időszak inkább a november, valamint a tél vége.  A borongós, nyálkás idő, a szürkeség, a bezártság, a halottak napja, a gyász – mind egymást erősítő okok. „A gyászmunka nagyon komoly feladat: minél hosszabban, részletesebben beszéltetjük a telefonálót és javasoljuk a többszöri visszahívást is, ezzel is könnyítve a gyász hordozását” – tudjuk meg a szakembertől.

Adventi üzenet

A karácsony előtti időszak a még be nem teljesült álmok ideje, a hangolódásról és a várakozásról szól. A lelkésznő szerint a legsötétebb napokban, a kétségbeesés szélén is érdemes az Úrra várni és kérni őt, mert akkor belép az életünkbe és segít, támogatókat ad. „Legyen az a szívünkben, amikor az új évbe lépünk, hogy mindent Istentől kapunk: a nehézségeket, a segítséget és az újrakezdést is.” Nemcsak január 1-jén vagy karácsonykor indulhatunk tiszta lappal, hanem az év bármely napján. Legyen minden napunk tele odafigyeléssel, mások és saját magunk szeretetével – így válhat minden nap karácsonnyá.

Szoták Orsolya

Figyelem!

A Reformatus.hu megújult

Ön a Magyarországi Református Egyház korábbi weboldalán jár, amelyet 2020. április eleje óta nem frissítünk. Az itt található információk már elavultak lehetnek. Kattintson és látogasson el megújul honlapunka.